Grottbjörnens Folk


Engelskt namn: The Clan of the Cave Bear
Rekommenderar: Ja
Antals Sidor: KOMMER
Fortsättning: Ja
2. Hästarnas Dal (The Valley of Horses)
3. Mammutjägarna (The Mammoth Hunters)
4. Stäppvandringen (The Plains of Passage)
5. Nionde grottan (The Shelters of Stone)
6. -ännu ej utkommen-

Grottbjörnens Folk handlar om en flicka vid namn Ayla från människosläktet Cromagnon. När hon är fem år gammal dör hennes föräldrar i en jordbävning, och ensam vandrar hon omkring i skogen, frusen, hungrig och trött. Men så blir hon funnen av en neanderthalklan, ett släkte som själva kallar sig Grottbjörnens Folk, som söker efter en ny grotta att bo i då deras gamla förstörts av jordbävningen. Ayla, med sitt blonda hår, blåa ögon och tunna och långa kropp ser helt olik ut mot klanens korta, krumma kropp som till största delen är täckt av kort hår likt en päls. Men hon blir ändå omhändertagen av medicinkvinnan Iza och får tillslut stanna i klanen.

Men ju äldre hon blir, desto starkare märks skillnaderna mellan klanens och Aylas sätt att tänka. Klanfolket lever efter djupt rotade traditioner som de verken vill eller kan förändra. Ayla däremot kan inte förstå varför hon som kvinna inte får säga ifrån mot en man, jaga, i över huvud taget göra som hon vill och inte ens skratta och springa. Hur hon än försöker anpassa sig så blir det fel.

Min åsikt: Det här är en bland de bättre böcker jag någonsin läst. Jag tycker om fantasy böcker och sådant baserat på livet förr i tiden. I boken återges mycket om deras vardagliga liv, hur de bor, hur de använder växter till både mat och medicin och hur de tar till vara på i princip allt från de djur de fäller. Hur kvinnorna stod långt lägre i rang än män, hur de stark trodde på andar och många andra saker.
Helt enkelt hur det vi idag ser som primitivt egentligen var en otroligt utvecklad tillvaro så långt som det var möjligt. De fick allt det de behövde från naturen och klarade sig bra på det.


Kommentarer
Innan du kommenterar:
• Det är förbjudet att ta/använda mina bilder.
• Jag använder utav en Nikon D60
• Och bildbehandlar med Photoshop CS3

Jag hjälper inte till med design/blogg problem. Dock kan jag tänkas göra bloggdesigner på beställning.
Kontakta mig då på mejladressen nedan.
Dit kan du även vända dig om du har andra frågor.

Kontakt:
[email protected]

Hoppas du återkommer till bloggen! / Jonna



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback