Here we go.

Dåså, nu har jag sparkat mig själv i baken och skrivit ned vad som hänt under veckan som gått.

S Ö N D A G ;; Runt klockan åtta på kvällen stod vi i Västerås och väntade på bussen från Arlanda tillsammans med en drös andra JB-elever samt deras föräldrar. Snart anlände bussen och en hög polacker steg ut. Jag blev tilldelad "min" sist, en leende, långbent tjej vid namn Justyna! Det säger rätt mycet när jag säger att jag kände mig kort bredvid henne! I alla fall åkte vi hem till oss, och småpratade lite på vägen. Hon var 18 år och skulle fylla 19 i december, hon hade en hund, hade aldrig rest utomlands förut, var inte allergisk mot något, blablabla.
    Vi kom hem och åt lite mackor och drack te, och hon blev helfascinerad av knäckebröd. De har nämligen inte det i polen.

M Å N D A G ;; Vi åkte iväg till skolan med 8:a-tåget. Väl där blev det en långdragen, något långtråkig, presentation av John Bauer Gymnasiet och av varje besökande land. Jag skulle egentligen inte behöva vara med på hela den dagen, men jag stod över matten för att istället göra den på onsdagen (kommer till det). Efter lunch, korvstroganof som gillades av Justyna, blev det rundvandring i Västerås. Där skulle jag egentligen ha idrott, men valde att stå över den eftersom jag inte kände mig heeelt frisk. Guiden började prata engelska med mig. Hon trodde jag var en polska. Hihi.
    Efter det, vid fyra någon gång, fick vi två timmars fritid. Den spenderades med att gå runt  affärer och köpa 14 mm töjning i öronen åt Justyna. Urk. På kvällen åt vi på Spicy Hot. Därav punkt 3 i denna lista. Det såg rätt gott ut när jag fick maten, men när jag var mätt såg det så äkligt ut! Blä. Efter det åkte vi hem och sov.

T I S D A G ;; Nu bar det iväg till Romme! Det snöade som bara den, men det var roligt att åka i alla fall! Det finns inte så mycket mer att berätta om den här dagen. Justyna valde att inte åka, eftersom hon hört att man kunde bryta benet och hon hade en skolbal till helgen. Hon åkte pulka istället. På kvällen åkte vi hem och såg på halva National Treasure 2 innan vi både nästan somnade och gick och la oss istället.

O N S D A G ;; Efter en sovmorgon fick vi skjuts av min mormor&morfar till Sala Silvergruva. Där bar det av ned till 155 meters djup och ytterligare en rundvandring där nere. Är tveksam om det finns en enda Salabo i min ålder som inte vet allt som är värt att veta om gruvan. Skolan ordnar ju åtskildriga resor dit, och så har man ju varit där privat också. Så man såg ju inte något nytt, men rätt intressant var det ändå.
    Dock gjorde det besöket inte mycket gott för min redan sedan innan begynnande förkylning. Efter lunch som åts på skolan åkte Justyna och de andra utbytesstudenterna medan jag gick för att ha extramatte och göra mitt matteprov. Jag hade feber, frös som bara den och var helst dödstrött. Lyckades i alla fall göra provet och rycka upp mig tills Justyna kom tillbaka. Vi gick på stan ett tag, åt på McDonalds och gick sedan för att bowla på Strike med de andra. Nu mådde jag lite bättre, och hade rätt trevligt där ändå.

T O R S D A G ;;
Denna dag åkte vi till Stockholm. Tanken var att vi skulle gå på något slott (nej, jag vet faktiskt inte var eller vad, hehe), äta lunch och sedan åka till Vasamuseet. Men inte förrän vi stod och väntade på guiden kom plötsligt en lärare och sa till oss; "Vi har glömt att säga det, men vi bokade bara guidning för utbytesstudenterna. Vi ses här om två och en halv timme. Hej då."
Så något förvirrade fick vi gå runt själva. Men det var trevligt det med. Dock började jag känna av att jag var något förkyld/sjuk ändå under lunchen. När vi sedan var på Vasamuseet blev det bara värre och värra. Jag hade sådan fruktansvärd huvudvärk, frös och var så trött. Så jag sov på bussen tillbaka till Västerås. Och gud så underbart det var. Att få vakna, fri från huvudvärk, i en solnedgång där allting var orangefärgat utanför bussfönstret. Mmh.
    Senare den kvällen hade vi traditionskväll. Varje klassrum i skolan var en speciell tradition, som jul, påsk, midsommar osv. Jag åt sill för första gången, och kräftor. Första gången jag faktiskt både åt och "skalade" en egen kräfta. Hehe. Det var väl inte det godaste jag ätit, men helt okey faktiskt.

F R E D A G ;; Sista dagen då. Inget var planerat genom skolan, så vi tog sovmorgon och åkte in till Västerås vid 12. Där gick vi lite på stan och sedan var det dags att gå till bussen.
Trotts att jag haft roligt var det oerhört skönt när hon åkte. Har varit något överambisös den här veckan och glatt skuttat efter en utbytesstudent som ville uppleva mesta möjliga under fem dagar, fast jag själv egentligen hade behövt sova och bli frisk. Men hon var ju som sagt bara här fem dagar, så man får ju offra sig lite.

Hur som helst har jag en del bilder, men självklart hittar jag inte kameran de är på. Ska leta i fler väskor. Jag kan till och med ha glömt den hos Bella, ska kolla det. Hej på er.


Kommentarer
Innan du kommenterar:
• Det är förbjudet att ta/använda mina bilder.
• Jag använder utav en Nikon D60
• Och bildbehandlar med Photoshop CS3

Jag hjälper inte till med design/blogg problem. Dock kan jag tänkas göra bloggdesigner på beställning.
Kontakta mig då på mejladressen nedan.
Dit kan du även vända dig om du har andra frågor.

Kontakt:
[email protected]

Hoppas du återkommer till bloggen! / Jonna



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback