Mina tankar om dödshjälp.

På tåget påväg hem läste jag en artikel i Svenska Dagbladet. Om dödshjälp. [ länk till liknande artikel ]

Första gången jag hörde talas om dödshjälp var för många, många, väldigt många år sedan. I en film, där en kvinna hade som (hemligt) arbete att utföra dödshjälp. Jag minns inte att jag reagerade så mycket på det. Jag tyckte väl inte att det var helt okey men jag tyckte inte det var något fel heller.

För ett tag sedan skrev jag om läkaren som gav ett litet döende barn en för stor dos sömnmedel, vilket ledde till att barnet dog lite tidigare och slapp lida. Den här läkaren blev åtalad för mord (vet ej hur fallet slutade).

I tidningen stod det att det enligt svensk lag är tillåtet att avsluta en meningslös behandling om patienten vill det. Men detta medför ju självklart mer lidande, eller hur?

I Svenska Dagbladet gavs följande exempel:
"Min 82-åriga far blev medvetslös efter en bilolycka och lades i en respirator. Han vaknade inte upp på några dagar och behövde fortsatt respiratorbehandling för att leva. Efter diskussioner med läkaren beslöt vi för att avbryta behandlingen. Eftersom han var medvetslös kunde han efter en kortare tid avsluta sina dagar utan uppenbart lidande. Ett säkrare sätt att undvika lidande hade varit att innan avstägningen ge honom en dos sömnmedel som riskerade att förkorta livet. Om han då hade avlidit innan respiratorn stängdes av hade det kunnat rubriceras som mord. Om han avlidit efter att respiratorn stängdes hade det varit ett korrekt avbrytande av meningslös behandling."

Är jag ensam om att tycka att det här är fullständigt sinnessjukt?
Är man obotligt sjuk och ska dö, måste man då tvingas lida de sista dagarna i sitt liv när det finns andra sätt?

Om en person skulle tortera en människa till döds, blir personen i fråga bli åtalad för mord.
Om en läkare skulle ge en dödssjuk person en för stor dos sömnmedel så den dör 'lite i förtid', då blir läkaren i fråga bli åtalad för mord.
Ser ni dubbelmoralen i det hela? Jag gör, och den gör min rent ut sagt förbannad.

Självklart är det en fråga som behöver diskuteras innan något kan genomföras, och jag vet inte heller om tänker säga att dödshjälp borde bli tillåtet. Men jag tycker det är helt fel att sätta människor i fängelse för att de låtit dödende människor slippa två dagars lidande.

Vad tycker ni?


Kommentarer
Postat av: MICHAELA D

Svar: Nämen åh.. Tack sååå mycket! =D

Datum: 2010-03-19 Tid: 14:36:46
Hemsida: http://michaelaa.webblogg.se/
Postat av: Magda <3

Håller med dig :|

Datum: 2010-03-19 Tid: 15:48:45
Hemsida: http://melliskakan.blogspot.com
Postat av: Gunilla

Håller med !!!

Datum: 2010-03-20 Tid: 21:15:22
Hemsida: http://www.smulan-67.blogspot.com
Innan du kommenterar:
• Det är förbjudet att ta/använda mina bilder.
• Jag använder utav en Nikon D60
• Och bildbehandlar med Photoshop CS3

Jag hjälper inte till med design/blogg problem. Dock kan jag tänkas göra bloggdesigner på beställning.
Kontakta mig då på mejladressen nedan.
Dit kan du även vända dig om du har andra frågor.

Kontakt:
[email protected]

Hoppas du återkommer till bloggen! / Jonna



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback