Törst

                     

Engelskt namn: Vampire Academy
Rekommenderar: Ja
Antals Sidor: 335
Fortsättning: Ja
2. Fruset Blod (Frostbite)
3. Ej utkommen på svenska (Shadow Kiss) Släpps på svenska mars 2010
4. Ej utkommen på svenska (Blood Promise)
5. Ej utkommen på svenska (Spirit Bound) Släpps på engelska 18 maj 2010

Törst, vars titel inte har ett dyft med den egentliga handlingen att göra, handlar Rose Hathaway som är 17 år och dhampir (halvvampyr). Hennes bästa vän, Vasilisa "Lissa" Dragomir, är moroi (vampyr) och dessutom vampyrprinsessa. De går båda på internatskolan S:t Vladimir för dhamirer och moroi. Dhampirer är en korsning mellan människor och moroi eller dhampirer och moroi. De kan inte själva få barn med varandra eller med människor utan behöver moroi för att kunna fortsätta existera. 
Dhampirers "jobb" är helt enkelt att beskydda moroi, framför allt mot strigoi, en ond, galen variant av moroi. 

Rose är Lissas beskyddare, men skilljer sig lite från de vanliga. De två är nämligen sammanlänkande med ett speciellt band. Rose kan känna av Lissas tankar och känlsor, och dessutom 'sugas' in i hennes huvud och se precis det hon ser. Lissa i sin tur har en ovanlig och till högsta grad mäktig kraft som de båda vill göra allt för att skydda. Den kan nämligen leda till att Lissa förlorar förståndet eller dör. 

För två år sedan rymde de från S:t Vladimir för att skydda Lissa och hålla hålla hennes krafter hemliga. De jagas ständigt av andra beskyddare från skolan, men den här gången hinner de inte undan.

Min åsikt: Den här boken är faktiskt en av de bästa jag läst. Den är rolig, lättläst och en typ av vampyrer jag tycker är bra, haha. Jag menar, inga glittrande vampyrer här inte. *tackochlov*
Den är oerhört lik Vampyrens Märke, hade jag inte vetat att det var olika författare hade jag svurit på att det var samma, eller att de åtmindstånde var släkt/vänner. Törst är har dock en något lägre humornivå, vilket gör att jag nog ändå tycker lite bättre om Vampyrens Märke. Men den här boken är ändå en otroligt bra bok som jag tycker alla borde läsa!


Kommentarer
Innan du kommenterar:
• Det är förbjudet att ta/använda mina bilder.
• Jag använder utav en Nikon D60
• Och bildbehandlar med Photoshop CS3

Jag hjälper inte till med design/blogg problem. Dock kan jag tänkas göra bloggdesigner på beställning.
Kontakta mig då på mejladressen nedan.
Dit kan du även vända dig om du har andra frågor.

Kontakt:
[email protected]

Hoppas du återkommer till bloggen! / Jonna



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback