Min lilla JoJ.

Jag förstår mig inte på Winnie. Traktorer, oväsen, skrikande barn, högtalare, "whosh"-ljud från ridspö och grimskaft och annat bryr hon sig inte det minsta om. På sin höjd höjer huvudet och klipper med öronen.
Men stillastående traktorer är otroligt läskigt. Och stillastående granbockar är ju samma sak som köttätande monster.
Idag blev hon livrädd för en skopa tillhörande en traktor. Inte så populärt när man sitter barbacka!

Jag började i alla fall idag med en av The Seven Games (NH) - lekarna. JoJo leken.
Har prövat den lite förut, men när hon ska komma mot mig går hon snett och stannar någon meter på min sida. Hon ska egentligen gå rakt fram och stanna framför mig. Jag använde en longeringslina, eftersom grimsaften är lite för korta. Det måste ha sett rätt roligt ut eftersom jag ine ville använda allt rep, och därför slog en stor knut i ena änden. Så det blev som en liten boll längst ned.
Att komma mot en fungerade bra, hon kom gående rakt mot mig och stannade. Däremot att backa bort från mig var värre.

Det finns en nackdel med att ens häst inte bryr sig alls om ifall man håller på med saker runt henne. Att hon inte bryr sig om att man skakar med grimskaft och ridspön, eller annat.
Det är nämligen väldigt svårt att få henne att backa. Så jag tog helt enket den övre änden av ridspöt och petade henne i bogen, skakade lätt i linan, och sa "Backa" tydligt. Så fort hon tog ett steg berömde jag. Men ju längre ifrån mig hon kommer, dessto svårare är det att få henne att backa. Står jag precis vid huvudet går det rätt bra, men sen stannar hon och bryr sig inte.
Men det är påväg mot en JoJo, just nu har jag ju en JoJ. Haha.

Efter det tränsade jag och rid ut lite, barbacka med bara ett täcke på henne. Eller ut och ut. Vi red något varv runt ridhuset och sen genom en hage - när Win går i djup snö tar hon HÖGA travsteg! Och där satt jag barbacka! Huh - och bort till hagen där vi galopperat tidigare. Hon lufsade på i makligt tempo påväg dit, men så fort vi kom på sträckan där vi brukar galoppera blev hon väldigt taggad. Det var riktigt härligt att bara släppa henne, den hästen kan verkligen få upp farten. Vi galopperade upp där några gånger innan vi skrittade av och red tillbaka till stallet.

Hej på er.

Kommentarer
Postat av: Bella

Jag msåte få se er och filma när ni rider i snön. =D

Datum: 2009-12-30 Tid: 19:27:30
Innan du kommenterar:
• Det är förbjudet att ta/använda mina bilder.
• Jag använder utav en Nikon D60
• Och bildbehandlar med Photoshop CS3

Jag hjälper inte till med design/blogg problem. Dock kan jag tänkas göra bloggdesigner på beställning.
Kontakta mig då på mejladressen nedan.
Dit kan du även vända dig om du har andra frågor.

Kontakt:
[email protected]

Hoppas du återkommer till bloggen! / Jonna



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback