Hejhopp.

Sista lovdagen, blä. Men det ska faktiskt bli roligt att träffa Bytingarna igen imorgon.
Fråga mig det igen 7:20 imorgon, kommer vara halvdöd och inte vilja gå upp. Hehe.

Nu om två timmar ungefär ska jag, mormor och morfar åka och hälsa på farmor och farfar. Trevligt trevligt. :)

Igår red jag ut på Winnie, och tog ett väldigt dumt beslut. Jag tänkte nämligen rida på en stig genom skogen och komma ut vid en hage nära stallet. Jag red på den stigen i somras, och tänkte att det kan inte vara så svårt.
HA HA HA!
Jag börjar med att inte böja mig tillräckligt när vi skulle gå under en uthängande gren. Det resulterade i en vit Jonna och en vit häst. (Hon hade ett brunt täcke på sig, men ändå. DET blev vitt!)
Så fortsatte jag in där i skogen. Och fick mer snö över mig. Det var snö överallt! Dessutom såg allt lika dant ut, och man kunde inte höra ett enda ljud. Snö isolerar verkligen bra. Tillslut vände jag, eftersom jag inte kände igen mig alls, hade två stigar att välja mellan och inte hade lust att gå vilse i skogen.
Jisses, haha.

Så har jag ju funderat på att köpa en repgrimma till Winnie, tillsammans med ett arbetsrep. En repgrmma ger en mer finkänslig kommunikation, och fungerar väldigt bra när man arbetar med tryck och eftergift. Nej, jag är inte så bra på detta som det kanske låter. Jag är fortfarande en ren nybörjare som försöker.

Tryck och eftergift fungerar helt enkelt som en belöning för att slippa ge hästen godis, samt snabbre kunne visa hästen att den gör rätt. Skapar man ett lätt tryck med handen, grimman, grimskaftet osv kommer hästen vilja bli av med trycket. Så fort hästen gör det man ber om släpper man efter på trycket, ger eftergift. Detta måste för gud skull inte ersätta belöning genom röst och klappar, utan kan användas samtidigt.

Dock har jag inte bestämt mig för någon färg vilken färg jag ska ha heller. Är mest inne på Hampa, vilket är en väldigt naturlig färg. Sedan fanns Naturbrun, vilket tydligen skulle vara någon sorts guld. Vit skulle nog också bli snyggt, men rätt tråkigt.

Vad tror ni skulle passa lilla Winnen?
- Röd
- Blå
- Svart
- Grön
- Vit
- Silvergrå
- Chokladbrun
- Naturbrun (guld)
- Hampa (ljus beige)
- Vinröd

Kommentarer
Innan du kommenterar:
• Det är förbjudet att ta/använda mina bilder.
• Jag använder utav en Nikon D60
• Och bildbehandlar med Photoshop CS3

Jag hjälper inte till med design/blogg problem. Dock kan jag tänkas göra bloggdesigner på beställning.
Kontakta mig då på mejladressen nedan.
Dit kan du även vända dig om du har andra frågor.

Kontakt:
[email protected]

Hoppas du återkommer till bloggen! / Jonna



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback